Gå ned i vekt: Dette er ekspertens tips til å gå ned i vekt – og bli der

 

Du kjenner deg sikker igjen: Før koste man seg med kraftig mat og noe godt på lørdagskvelden. I dag har vi fått en overflod av spennende mat, og starter gjerne med de solide middagene på torsdag og avslutter med litt rester på mandag. På få år har «lørdagskosen» utviklet seg fra å være tilnærmet en helligdag, til å bli en vane gjennom halve uken.


 

Pågrunn av dette så er det blitt enda vanskeligere å gå ned i vekt. Resultatet er at flere og flere nordmenn er, eller nærmer seg å bli, overvektige. Hverdagen blir tyngre, samtidig som du har mindre energi til jobb, barn og hverdagsaktiviteter.

Utfordringen har Lise Wollberg Vestli i Drammen EasyLife Senter sett på kloss hold. I august 2010 ble det første, rene vektreduksjonssenteret i landet etablert, og Lise har vært med helt fra starten. I løpet av disse årene har hun og resten av teamet hjulpet over 2000 personer med å øke livskvaliteten.

Resultatene kan være fantastiske. Det fikk ekteparet Elisabeth (46) og Jimmy (47) Scarlett erfare etter å fått hjelp til både trening og kosthold. Trebarnsforeldrene gikk ned 14 og 26 kilo på bare tre og en halv måned.

 

Les om programet Elisabeth og Jimmy brukte for å gå ned i vekt 

 

Gå ned i vekt

 

Helt nytt liv

Både paret og de tre barna har fått et helt nytt liv etter at de startet med livsstilsprogrammet i januar 2016:

– Jeg har drevet mye med trening tidligere, men etter at vi fikk barn ble det mindre og mindre tid til en selv. Vekten gikk sakte, men sikkert oppover. Til slutt veide jeg 106 kilo og Elisabeth 81 kilo, forteller Jimmy.

Etter at de tok grep, med nytt kosthold for hele familien, raste vekten ned de første månedene. Parallelt økte de mengden trening gradvis, for å ikke ta seg vann over hodet. Ni måneder inn i året hadde det blitt en helt naturlig rutine at paret trener styrke eller kondisjon 3-4 ganger i uken. Jimmy på dagtid, Elisabeth om kvelden.

– Enda bedre er det jo også at både blodtrykket, kolesterolnivået og blodsukkeret nå er helt normalt, sier Jimmy.

Selv om de trener hver for seg, jobber de sammen for å nå målet om en bedre livstil med mer overskudd i hverdagen. I tillegg er de sammen med hele miljøet på livsstilssenteret, som støtter opp og hjelper hverandre.

 

Tror du kun trening får deg til å rase ned i vekt? Da tar du helt feil »

 

Dette kjennetegner de som lykkes

I veggene til det lokale senteret i Drammen sitter det mye kunnskap. EasyLife-programmet ble lansert i 2004, er kvalitetssikret av spesialister og baserer seg på statens anbefalinger til kosthold. Lise og ekspert-teamet hennes av instruktører er spesialutdannet, i tillegg til å ha høstet mye erfaring fra de over 2000 deltakere de har hatt på kurs de siste årene.

Så hva kjennetegner de som lykkes? Lise oppsummerer veien til et lettere liv gjennom fire konkrete punkter:

 

#1: Ha et mål, og jobb gradvis mot det:

– Det er viktig at du vet hva du ønsker å oppnå over tid. Samtidig er det viktig å ikke starte med alt på en gang. Gå steg for steg til du når målet. Start for eksempel med å spise litt sunnere, og trene en halvtime et par ganger i uken. Det har jeg sett at absolutt alle klarer. Først når halvtimen har blitt en vane, øker du til tre kvarter eller med en ekstra treningsøkt i uken, sier Lise.

 

#2: Innfør rett kosthold: 

- 60 til 70 prosent av jobben med å gå ned i vekt og bedre livsstilen handler om kostholdet. Dette må vi ha fokus på, så i programmene våre er det alltid her vi starter og leggerinnsatsen først. Da oppnår du umiddelbart synlige resultater, forteller Lise.

 

#3: Hold vekten nede med trening

–  Når vekten din først er redusert, gjeldet det å trene styrke og litt kondisjon for å holde seg der. Det kan være tøft, så det er viktig at du følger et program som passer akkurat deg og stadiet du er på. Samtidig ser vi at det alltid gir mye ekstra motivasjon og suksess om du trener sammen med andre i samme situasjon som deg. Som en venn, ektefelle eller på et  senter der du vil møte mennesker som drar i samme retning som deg, sier Lise.

 

#4: Gjør det til en vane

– Vi ser ofte at mange etter de første månedene blir veldig tilfredse, gladere og fulle av energi. Det er det nye kostholdet og den nye treningen som gir deg den nye livsstilen. Derfor er det så viktig at treningen og kostholdet må bli en vane, akkurat som å pusse tennene og spise frokost. Det er bare da du klarer å holde vekten nede over tid, forteller hun.

 

Få velbehaget med en gang

Disse fire stadiene oppsummerer det du får hjelp og oppfølgning til ved Drammen EasyLife Senter. Selve metoden består av en kombinasjon av teoretiske kurs innen både trening og kosthold, i tillegg til selve treningen. Du får oppfølging av vektreduksjonsspesialister som veileder deg mot dine mål.

Programmet er kvalitetssikret av spesialister, og instruktørene har bakgrunn og utdanning for å hjelpe nettopp deg. Treningen skjer i ditt eget tempo, og tilpasses både helt utrente og de som i utgangspunktet er spreke. Ønsker du det, kan du være med på gruppetrening sammen med andre. Du lærer et sunt og riktig kosthold som legger vekt på at du skal ha kunnskapen om hvordan gå ned i vekt og bli der.

– Her kommer du ikke inn bare for å trene. Alle går på kurs, og vektreduksjon og livsstilsendring er fellesnevneren. Dette er også et senter for de som ikke føler seg helt vel i et mer velkjent treningskonsept. Du kommer som den du er, og vil føle velbehaget med en gang, både gjennom metoden, vektreduksjonen og de du vil jobbe sammen med mot målet, sier Lise.

 

 

Interessert i å høre mer? Ta kontakt via skjema under

weight2.png

EasyLife-kurs

For deg som skal ned mer enn 10 kilo

Start:  Mandag 20.01.20 Kl: 17:00

 

weight2.png

EasyLife Lettere-kurs

For deg som skal ned 3-8 kilo

 Start: Tirsdag 28.01.20 Kl: 18:30

weight2.png

EasyLife Senior-kurs 

For deg som er over 60 år

Start: Torsdag 06.02.20 Kl:12:00